Az internetes vásárlások a távollévők között megkötött szerződések körébe tartoznak, ami azt jelenti, hogy a szerződés megkötése a kereskedő/eladó, valamint a vevő között nem egy üzletben/piacon történik, hanem a világhálón, webshopból regisztráció után vagy anélkül, illetve e-mailen keresztül leadott rendeléssel. Bármelyik mód elfogadott, mely rendelésről visszaigazolást kell kapjunk az általunk megadott e-mail címre. Ily módon nem csak Magyarországról, hanem a világ bármely országából rendelhetünk, ha ezt az adott webáruház lehetővé teszi számunkra (van sok, ami nem postáz Magyarországra)
Az internetes vásárlás az elmúlt tíz évben rendkívül elszaporodott, sőt a pandémia idején szinte nem is volt más választásunk sok esetben, ha nem élelmiszert szerettünk volna vásárolni. A dolgozó embernek, vagy aki nehezen tudja elhagyni az otthonát, annak kifejezetten nagy segítség, hogy ma már szinte mindent meg lehet rendelni a neten házhoz. Ráadásul rendeléseit akár éjjel is elintézheti, vagy bármikor, amikor ideje engedi, nincs időhöz kötve, mint a bolti vásárlásnál. Nem beszélve arról, hogy a helyben nehezen beszerezhető termékeket is meg lehet így vásárolni. Átvételi helyként pedig nem csak a lakóhelyünket adhatjuk meg, hanem pl. a munkahelyünket. Boltról boltra sem kell szaladgálnunk, mint annak idején, hogy hol mennyiért adják a kívánt terméket, hiszen a neten fellelhető valamennyi webshop kínálatát átböngészhetjük, összehasonlíthatjuk…stb.
Online kockázatok
Egyrészt ki kell tudni szűrni a nem valódi, kamu webshopokat. Ha nem egy évek óta fennálló, közismert, sok helyen reklámozott webáruházról beszélünk, akkor először is keressük meg a weboldalon az „információk”, vagy „tudnivalók”, „fizetés” esetleg a „webáruházunkról” elnevezésű részt. Itt olvassuk el figyelmesen, hogy milyen fizetési módok lehetségesek. A kamu oldalak csak bankkártyás, vagy előreutalásos fizetést szoktak engedélyezni. Ez már önmagában is gyanús, hogy bankkártya adatokat kérnek, miközben nem történik átirányítás a hivatalos és biztonságos online bankkártyás felületre. Az ilyen webáruházaktól tartsuk magunkat távol. A webáruházban rendelkezésre kell állnia előre utalásos, bankkártyás, valamint készpénzes és bankkártyás utánvétes fizetési lehetőségnek is. A kamu webáruházak azzal szokták még elárulni magukat, hogy óriási választékot kínálnak, amiből mindig minden méret, szín..stb van raktáron. Másik, ami gyanús, ha márkás dolgokat árulnak hatalmas akciókkal, amit máshol sosem láthattunk, luxus cikkeket 70-80-90 %-os leárazásokkal.
A letiltott termékek listája: https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport
A tisztességes, hivatalosan működő webáruházak elállási jogot biztosítanak a megvásárolt termékekkel kapcsolatban, vagyis visszaküldhetjük az átvételtől számított 14 naptári napon belül mindenféle indoklás nélkül is, ha nem tetszett, nem olyan volt mint a képen, vagy mérethibás..stb..stb. (ha több terméket vettünk egyszerre, de mindegyiket külön-külön későbbi időpontokban szállították ki, akkor az utolsó termék kiszállításától kell számítani az összes termék elállási jogának határidejét) Amelyik weboldalon nincs részletes tájékoztatás (általános szerződési feltételek) az elállási jogról, valamint a visszaküldésről, pénzvisszafizetésről, abban a webshopban ne bízzunk meg. Az általános szerződési feltételeknél szokták feltüntetni a bejegyzett cégről szóló információkat is, amelyik a webáruházat üzemelteti. Ennek a cégnek utána is nézhetünk az e-cegjegyzekben)
Nem árt a vásárlás előtt a neten kutakodni. Rákeresni a honlap nevére és a honlapról írt véleményekre. Sok honlap kifejezetten csak a webáruházakról szóló véleményeket próbálja összegyűjteni, így talán nem esünk bele egy kamu webshop csapdájába.
kapcsolódó jogszabályok
A szolgáltatók tájékoztatási kötelezettségének elemeit és az elállási jog gyakorlásának részletes feltételeit a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szabályozza.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény.