Már Online is intézhető a lakcím változás, lakcím bejelentés:
- A lakóhelyet, a tartózkodási helyet és az ezeket érintő változásokat kizárólagos tulajdonosként, haszonélvezőként, vagy a szállásadó hozzájárulásával lehet online bejelenteni ügyfélkapun.
- A kérelemhez a lakás használatára vonatkozó jogosultság igazolására alkalmas nyilatkozatot, vagy okiratot, például bérleti szerződést kell csatolni, emennyiben nem szállásadóként jelentik be a lakcímet. Kizárólag érvényes, a központi címnyilvántartásban szereplő címet lehet bejelenteni.
Hány napon belül kell jelezni új lakcímünket?
A Magyarország területén élő polgár köteles beköltözés vagy kiköltözés után 3 munkanapon belül lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címét nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni. A tartózkodási helyet – annak bejelentésétől számított öt éven belül – ismét be kell jelenteni. Az ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye e törvény erejénél fogva megszűnik. Nem kell bejelentenie a tartózkodási helyét annak, aki gyógyintézeti kezelés miatt nem tartózkodik lakóhelyén, vagy letartóztatásban van, vagy szabadságvesztés büntetését tölti.
Hogyan és hol igényelhetünk lakcímkártyát?
A tároló elemmel ellátott új személyi igazolványt kell átadni a lakcím változás során a hivatalban, melyen rögzítik a lakcím adatok és azt ezt követően visszaadja a hatóság.
Személyesen, vagy meghatalmazott útján lehet lakcímkártyát kérni, úgy, hogy az okmányirodákban rendelkezésre áll az ehhez szükséges nyomtatvány, amit ki kell tölteni. Az újszülöttek esete speciális, mert az ő első lakóvődojsdüó6.6rjropátűgűá,6zntgltelyét (ennek hiányában tartózkodási helyét) az anyakönyvvezető fogja bejelenteni, amiért még a kórházi lét alatt be lehet fáradni az okmányirodába soron kívül. Ha ez egész család elköltözik és valamennyiük lakcíme megváltozik ezáltal, akkor a családtagok által aláírt bejelentő lappal ez egyik családtag is bejelentheti a lakcím változást. Kiskorúak és gondnokság alatt állók esetében a szülő, illetve gondnok jelenti be a lakcímváltozást és kér új lakcímkártyát. A 14. életévet betöltött kiskorú gyermek tartózkodási helyét maga is bejelentheti, míg az átmeneti gondozásban lévő gyermek vagy az utógondozói ellátásban részesülő fiatal felnőtt lakcímbejelentéséről a szállásadója fog gondoskodni. A munkásszálláson, mozgószálláson vagy építkezés felvonulási lakóépületben lakó bejelentését a lakóhely szállásadó képviselője is elvégezheti.
Lakcímkártya költsége:
2016. január 1-je óta költség és illetékmentes az eljárás, vagyis semmibe nem kerül a lakcímkártya évente egy alkalommal.
Milyen adatokat szükségesek a lakcím bejelentésekor? Természetes személyazonosító adataitok (családi és utóneve, születési családi és utóneve, születési helye, születési ideje. Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. tv., 33. § (2) bekezdés 51. anyja születési családi és utóneve.) állampolgárság, előző lakcímét, új lakcímét, a bejelentés időpontját, a tulajdonos vagy a lakás használatára egyébként jogosult hozzájárulását. Ha valakinek a lakcímnyilvántartásban sem lakó-, sem tartózkodási helye nincs bejelentve, és nem külföldön élő magyar állampolgár, adatait “lakcím nélküli”-ként kezelik.
Kell-e a lakástulajdonosnak a hozzájárulása a bejelentéshez? A lakcímbejelentéshez a szállásadó hozzájárulása szükséges. Közös tulajdon esetén a tulajdonostársak hozzájárulását a lakcímbejelentés során írásbeli nyilatkozattal kell igazolni.
Ha valaki hosszabb időre külföldre távozik, akkor bármely járási hivatalnál vagy a konzuli tisztviselőnél személyesen, vagy elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján jelentheti be, ez a külföldi letelepedési nyilatkozat.
Lakcímkártyával kapcsolatos ügyintézést megteheti az Önhöz legközelebb eső kormányablakban is, melyet itt kereshet meg: https://kormanyablak.hu/hu/kormanyablakok
Ezen a linken azt is megnézheti, hogy az Önhöz legközelebb eső kormányablakban van e okmányirodai ügyintézés, vagyis lehet e lakcímkártyával kapcsolatosan intézkednie.